15 Eylül 2017 Cuma

Valla Yemek Tarifi

Bugün ben de yemek tarifi vermeye karar verdim.😈


Peynirli Trabzon Pidesi:

Özellikle kışın yenir. Lüks ortamların yemeği değildir, el yıkama yerinde peçete havlu yerine temiz dikdörtgen kesili kağıtların kullanıldığı yerler tercih edilmelidir. Önce "peynir imansız mı?" sorusu sorulur. "O ne" diyen restaurantın kapısından dahi girilmez. "İmansız" cevabı alınırsa tereyağın nereden olduğu sorulur. İl değil ilçe adı veren yerler takdirle karşılanır. Siparişi verirken "yumurtalı olacak ama kırmızısı pişmesin" denilir. Trabzon'da yumurtanın için İstanbul'dakiler gibi soluk sarı değil canlı bir kırmızıdır, bu nedenle özlemle vurgulanır o "kırmızı" sözcüğü. Gelecek olan kırmızı değildir, bilirsiniz ama adet yerini bulmalıdır. Metal kayık tabak, pide öncesi turşu ikramı olumlu unsurlardır. İkram-malzeme-pişme süresi-sunum vb öğelerde en az Fi kadar kusursuz dengeleri aramakta tereddüt edilmemelidir.


Pide geldiğinde tereyağlar kapalı kısımların altına itina ile ve bol bol ,aralıklı yerleştirilir. Tuz ve karabiber serpilir. Sonra ilk kenar yatay-boydanboya kesilir.Kesilen kenar elle bölünerek üstteki nar gibi kızarmış kısımdan tutulup alttaki yumuşak ve mis kokulu kısım erimiş tereyağa batırılır. Hafif tereyağ ve hafif karabiber tadının damakta bıraktığı enfes lezzet hafızalara kazınır.

Sonra aynı uygulama diğer kenar için yapılır.

Pidenin uç kısmına "guduk" denir. Guduk ile yumurtanın kırmızı kısmı nazikçe patlatılır ve kalan tabanın tamamına yayılır. Damak tadına bağlı olarak karabiber yeniden ekilebilir. Diğer guduk da kalan tereyağ ve yumurtaya banılarak yenilir. Hafif sert olan bu kısım çay ile harmanlanarak yutulabilir. 

Tüm bu işlemlerin makul ölçüde hızlı gerçekleşmesi , tabanda kalan peynir ve yağın donmadan yenilebilmesi için gereklidir.

Tabanda kalan peynirli kısım 3 parmak eninde şeritler halinde kesilerek yenilir. Artık ılıklaşmış olan peynir, altta peynir suyu ile iyice yumuşamış hamurun kıtır kıtır pişmiş taban kısmı ile birlikte çiğnenmesinin ömrü uzattığına dair rivayetler akla yakın bulunmaktadır.

Pide yenilirken çatal kullanılması şiddetli bir görgüsüzlük belirtisi olacağından sakınılması hususu önemle hatırlatılır.

Üzerine içilen çay ritüellerin en vazgeçilmezidir.

Benim yemek tarifim de işte böyle 😆😆😆

Afiyet olsun.

Önerilebilecek yerler:

Fatih Pidecisi (Pazartesi günleri kapalı olup senelerdir en beğenilenler arasında yer almaktadır) 

Zeyrek Mah.Büyükkaraman Cad. No:45/47 Fatih-İstanbul
0 ( 212 ) 523 97 95
2-) Temel Reis Pide Salonu

0216 5534220
0216 4928038

Valide-i Atik Mahallesi, Dr. Fahri Atabey Caddesi, No 79, Üsküdar, İstanbul

29 yorum :

  1. Ne ters bi' zamanda okudum ;( öğlen vakti ve aç karnına .. İstanbul'a bilet bakayım ben

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle hayırlı bir sebeple gelmek lazım İstanbul'a Kahve telvesi :-)))))

      Bekliyorum , hadi bakalım :-)

      Sil
  2. Allah seni emi ahahaaaaaa :))))))
    O imansız ne yahuuuu :)))
    Gudusunu yediğim pideci seni ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İmansız bizim ora peynirinin adı Şebnem, olmazsa olmaz be yaaaa :-))))))

      Sevgilerrrrrrrrr

      Sil
  3. Tok karına okudum buna rağmen canım çekti, hatta ağzımın suyu aktı. Olmaz ki ama böyle de anlatılmaz ki :))))))))))))))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şahane bi yemek tarifi işte Fatoş ahahahahhaa, okuyunca ben de güldüm kendimeee :-))

      Sevgilerrr

      Sil
  4. Ama peynirliler yuvarlak oluuuur, kıymalılar da kapalı olmalı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Trabzon peynirlisi uzun olur Handan, Giresun filan yuvarlak olur :-)

      Gel bunları bi pide yerken tartışalım senlen ahahahahsgah :-)))

      Sevgilerr

      Sil
  5. Sevgili memleketlim,aynen anlatmışsın.
    Biz göre göre yiye yiye bıktığımız için bilmeyenler için çoooook açıklayıcı olmuş.İlle ''İmansız'' peynirli olur tercihe göre yumurtalı veya yuvarlak olur.Kıymalısı da var kimi evde hazırlar çiğden fırına götürür (benim yaptığım),kimi evde kavurur iç malzemeyi fırına götürür,kimi de fırından hazır alır açık veya kapalı olarak.Kışın ve pazar günleri geleneksel günlerdir :)Çok sevgiler,harikulade anlatım olmuş tam senin tarzın :)))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kıymalıyı bi ayrı anlatacam Nur, kışınve Pazar günleri ne güzeldi ahhh..tam da western film başlangıcına yetişmeye çalışırdık hatta

      Sevgiler

      Sil
  6. Not:Elle yenir kenarından guduğundan kıra kıra,bana bana ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Guduğu bileni bağrıma basmiiim de ne yapiiimm :-))

      Sil
  7. Enemmm bu her türlü yenir yaaa hamur isi yenmezmiii ohh yarasin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Annesi'nin Prensesi

      Vallahi çıtır çıtır o kenarları banacan tereyağına missss :-))

      Sevgilerrr

      Sil
  8. HAhaha, harika bir anlatım. Hmmm canımız da istedi hani :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneri Makinesi,

      Valla bu önerimi ciddiye almalısın şöyle "ne yesem"lik bir gününde

      Sevgiler

      Sil
  9. Yıllar önce Trabzon'da meşhur bir lahmacuncuya gitmiştik. O zaman vejetaryen değilim, yiyebiliyordum. Tadı muhteşemdi ama sıcakken. Tabağımdakiler ılımaya başlayınca rahatsız oldum. Meğerse kuyruk yağı kullanırlarmış, ondan meşhurmuş. Bitirmeden kalktım. Karadeniz yemekleri denince aklıma hep o rahatsızlık hissi geliyor ama bu masum. Yuvarlağını yemiştim. Peynir + yumurta. Güzeldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burcuu anlıyom ben senii,

      O tamamen damak tadı ile ilgili keskin bir seçim, hani sorulmadan kullanılması doğru değil aslında. Lahana çorbasına da koyar çoğu ama alışkın olmayan ya da istemeyen için kokusu ölümdür.

      Sen bi de uzununu ye o pidenin Ata ile, benden olsun

      Sevgiler

      Sil
  10. Be değişik tabirler onlar öyle:) Hiç duymamıştım:) Bi de Sarıyer'de var meşhur bir pideci de adı aklıma gelmedi şimdi... Gece gece canım çekti valla:) Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahar Sarıyer'de nerde bakim hımmmmm bi de gidip orayı teftiş edeyim kendime vazife bilip :-D

      Sevgiler

      Sil
  11. Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Semi M. Eller,

      Emin ol benim için bir zevkti :-)))

      Sevgiler

      Sil
  12. Yanıtlar
    1. Çağla,

      kesinlikleeeeeeeee.... insan kendine geliyor yahuu

      Sevgiler

      Sil
  13. sabah olmasına rağmen canım çekti:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mehtap ,

      Aslında Trabzon'da kahvaltıdır bu :-) Biz sabah kahvaltıda yeriz ki bunu. Hani içinden geliyorsa tutma kendini :-))

      Sevgiler

      Sil
  14. Sevgili Kadriye Zihni Erdem Allah'tan çok yakında pidenin ana vatanı Görele'ye gidip pide cennetine düşeceğim.Sanırım biraz nispetler de yapacağım.Zira tarifin var ya bu tarifin çok sevdiğim pideyi canımı fena istetti.Afiyet bal şeker olsun ve darısı benim başıma inşaAllah:)))

    YanıtlaSil